Mensen met een beperking kijken vaak op een andere manier naar de leefomgeving. Het is heel bijzonder om de wereld door jouw lens te laten zien!Zeker als je in een rolstoel zit of een vorm van autisme hebt. Je kunt mensen met én zonder beperking raken met beeld.
“Een inkijkje in jouw bijzondere wereld.”
Letterlijk en figuurlijk. De jongeren die deelnemen aan dit project komen allemaal vanuit het speciaal onderwijs. Het zijn zeer moeilijk lerende jongeren. Velen hebben naast een verstandelijke beperking ook een stoornis in het autismespectrum. Zij hebben veelal moeite met communiceren.
Bekijk hier de foto's!
Verbonden in beeld
Het fototoestel is een waardevol hulpmiddel om in een andere taal, in beelden, te laten zien hoe zij de wereld om zich heen ervaren. Daarnaast is communiceren door middel van het fototoestel functioneel, je hoeft het niet te hebben over allerlei ditjes en datjes, sociale praatjes die juist voor mensen met autisme zo moeilijk zijn. Gesprekken gaan over een instelling die wellicht beter kan, een ander perspectief waardoor de foto misschien nog beter wordt, zaken waarmee jongeren met autisme vaak wel uit de voeten kunnen.
Eigenwaarde en talentontwikkeling
In 2013 is dit project gestart met een groep van 15 bevlogen fotografen (amateurs en professionals) die op vrijwillige basis met de jongeren aan de slag gingen. Vrijwel al deze fotografen zijn nog steeds bij dit project betrokken. Tot nu toe hebben ongeveer 60 jongeren deelgenomen aan dit project. Door de één op één begeleiding krijgen de jongeren binnen dit project veel eigen verantwoordelijkheid. Hierdoor groeit het gevoel van eigenwaarde enorm en blijken jongeren in staat om talenten te ontwikkelen en uit te bouwen.
Jaarlijkse expositie
Gedurende het jaar is er om de drie weken een fotografie les voor de jongeren. Elke jongere heeft een vaste ‘eigen’ fotograaf die zorgt voor de begeleiding tijdens de les. Met de hele groep
(gemiddeld 15 jongeren en 15 fotografen) gaat men naar een locatie in Apeldoorn of omgeving. Jongere en fotograaf gaan gedurende een uur op de locatie aan de slag met het maken van foto s. Daarna gaat men gezamenlijk terug naar de school waar de foto’s door hen worden bekeken en besproken. In samenspraak met de fotograaf kiest elke jongere na elke bijeenkomst de 5 mooiste foto’s uit. Deze foto’s worden op een website geplaatst en aan het eind van het jaar worden de beste foto’s geselecteerd voor de jaarlijkse expositie, o.a. in CODA, ACEC en het stadhuis van Apeldoorn.
Hoe tof is dat! Voor de jongeren zelf, maar ook voor hun omgeving en alle inwoners van Apeldoorn. Wij zijn erg dankbaar dat we kunnen steunen op de enorme vrijwillige inzet en bevlogenheid van de deelnemende fotografen.
Voetnoot: Dirk Monsma, schrijver en adviseur van de overheid op het gebied van cultuurbeleid heeft dit fotoproject opgenomen in zijn boek Fluisterzacht en haarzuiver, de betekenis van kunstonderwijs voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften. Tijdens de presentatie van dit boek heeft een van de deelnemende jongeren een presentatie gegeven. Daarnaast is er een film gemaakt waarin de waarde van dit project heel duidelijk naar voren komt. De film is te bekijken middels deze link.
