Wij vinden het belangrijk dat leerlingen meepraten over het orkest en met Inkluzie.nl bespreken wat zij van het orkest vinden.
Klankbordgesprek
Al zes jaar lang komen leerlingen van de vier scholen in het Kristal elke donderdag samen om muziek te maken in het Leerorkest. Maar doen we eigenlijk wel wat de leerlingen leuk vinden? Is de les boeiend? Kan het anders en misschien wel beter? Hoe is het om met zoveel kinderen samen muziek te maken? Daarover gingen we met hen in gesprek.
De leerlingen die we spraken bespelen verschillende instrumenten, gitaar, viool of djembe en de meesten vinden het leuk als er een optreden is voor ouders of medeleerlingen. Al is het dan wel spannend of het allemaal goed gaat. Wel vinden ze dat op het slotconcert in juni de leerlingen meer mogen spelen. Nu is er soms een ander koor of muziekgroep en dan moet je naar hen luisteren, terwijl je graag zelf wilt laten horen wat je hebt geleerd.
Door samen te spelen leer je kinderen van de andere scholen kennen en dan blijkt het dat je soms dicht bij elkaar in de buurt woont. Enkele leerlingen hebben zo nieuwe vriendschappen gesloten.
De verschillen tussen de leerlingen zie je wel, maar vallen je steeds minder op als je samen plezier beleeft door het maken van muziek. Iedereen mag zijn zoals hij of zij is en dat is het leuke van dit orkest. Het meest vervelend is als een les niet door gaat of een van de vrijwilligers afwezig is. De leerlingen hebben ook nog wel een paar wensen, zoals meer en andere muziekinstrumenten. Ze noemen keyboards of een piano, xylofoons, blaasinstrumenten of een simpele blokfluit.
Het doel van het orkest is naast het samen plezier beleven aan muziek ook elkaar beter leren kennen. Ook daar hebben ze suggesties voor: een rondleiding door de andere scholen, of een spelmiddag waarbij leerlingen van de scholen gemixt worden en samen moeten werken.
Een aantal leerlingen zijn door de ervaringen in het leerorkest zo enthousiast geworden dat ze de overstap hebben gemaakt naar particuliere muziekles.
Verder hebben ze nog wat tips voor ons:
– het zou leuk zijn als je een keer kunt wisselen van instrument om te zien wat het best bij je past.
– extra oefentijd na schooltijd, soms is het best moeilijk.
– de les mag wel langer duren
– iets vertellen over de instrumenten en laten horen wat je er allemaal mee kunt doen.
Wat muziekaanbod betreft zijn ze het helemaal met elkaar eens, het maakt het niet zoveel uit, als het maar leuke, vrolijke en gezellige muziek is. De stoere jongens aan tafel hebben ontdekt dat zelfs kinderachtige liedjes dan toch nog vaak heel leuk zijn om te spelen.